De eerste dagen - Reisverslag uit Chilaw, Sri Lanka van bert westhuis - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Chilaw, Sri Lanka van bert westhuis - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg bert

01 Februari 2017 | Sri Lanka, Chilaw

Vandaag, eindelijk, hebben we goed werkend wifi. Dus nu maar een verhaaltje.
Over de vliegreis valt weinig interessants te vertellen: dat er een zware buurman naast je zit die steeds beweegt als jij net in slaap probeert te komen is denk ik geen bijzonderheid meer.
Wel leuk was dat we op Schiphol werden uitgezwaaid door Paul en Cazzy. Paul moest net werken toen wij vertrokken.
De eerste dag bleven we in Negombo, een stad dicht bij het vliegveld. In het hotel verbleven meerdere fietsende Nederlanders, allemaal reizend met AWOL. Enkelen net klaar met de reis, anderen zouden morgen vertrekken, net als wij. En inderdaad, die kom je dan onderweg wel weer ergens tegen.
We hebben nu twee behoorlijk warme fietsdagen achter de rug. Regen was er ook, de eerste dag in Negombo heeft het gestortregend. De mensen daar blij. Wij waren net weer terug in het hotel, na een ontdekkingstochtje, waarbij het alleen wat sputterde.
Het verkeer hier is druk. Iedereen is voortdurend aan het inhalen: tuktuks halen fietsers en elkaar in, auto's en bussen halen tuktuks in, en dat ongeacht of er tegenliggers aankomen. Ze hebben wel oog voor tegenliggers: ze zijn zo aardig om keihard te toeteren. Dat doen ze trouwens ook graag voor fietsende buitenlanders; die worden zo gegroet.
Tja, en dan de honden. Die zijn er hier ook volop. De meeste liggen gewoon lui langs de kant van de weg, maar er zijn er ook die blaffend achter je aan komen rennen. Daar hebben wij sinds onze ervaring vorig jaar niet veel plezier in.
Wat onderweg opvalt, behalve de vele lachende gezichten van kinderen èn volwassenen, is de hoeveelheid vis die overal te koop is. Vis is hier van enorme economische betekenis.
En verder verbaasde mij ook de hoeveelheid christelijke kerken en kapelletjes. Daar hebben we tot nu toe meer van gezien dan van de boeddhistische tempels, of van de hindoes en de moslims. Er is van alles op dat gebied te zien, en op het oog leeft het allemaal vredig door elkaar. Zo moet het ook.
Het onderkomen van de afgelopen nacht was niet geweldig: te warm. Geen airco, alleen een fan. Er vlogen ook steeds kleine vogeltjes door het pand, een paar overnachtten ook op onze kamer. Maar die hadden niet alle muggen opgesnoept, dus we hadden de klamboe wel nodig.
Nou, ik stop, want de mensen van het restuarant willen naar bed, geloof ik (om half negen...). Wij gaan ook vroeg, want we willen het liefst om zes uur op de fiets zitten.
Gauw nog even wat foto's proberen te plaatsen....

• 01 Februari 2017 - 16:22

Peter:

Hallo Bert en Jacqueline,

Leuk om over jullie ervaringen te lezen: typisch Aziatisch verkeer dus. Het zou wel handig zijn als je de foto's niet op kop plaatst. Doe je er ook nog een kaart van Sri Lanka bij?
    Ik zal je vanavond missen, Bert.

Heel veel genieten samen, dus minder honden!

Groet, vrede en alle goeds,
    Peter

• 02 Februari 2017 - 09:05

Henny Boevink:

Hallo Buurtjes,

Weer erg leuk om jullie te volgen. Heel veel plezier de komende weken en hopelijk klopt het spreekwoord blaffende honden.............deze keer wel.

Groetjes van ons.

• 11 Februari 2017 - 13:05

Sjaak:

Eindelijk jullie site gevonden en terug aan het lezen en beleven. Leuk dat er andere fietsers waren. Genieten!

• 11 Februari 2017 - 13:08

Sjaak:

Regen, ondanks dat wij in de regentijd er waren, alleen in Bentota regen gehad. Voordeel is dat het iets frisser is dan!