4 Naar Anuradhapura en Dambulla - Reisverslag uit Tarnowskie Góry, Polen van bert westhuis - WaarBenJij.nu 4 Naar Anuradhapura en Dambulla - Reisverslag uit Tarnowskie Góry, Polen van bert westhuis - WaarBenJij.nu

4 Naar Anuradhapura en Dambulla

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg bert

06 Februari 2017 | Polen, Tarnowskie Góry

Een korte fietsdag naar Anu...enz. We kunnen het nu uitspreken. Daar is veel te zien, en daarom blijven we er een dag langer. Het guesthouse waar we naar toe wilden was vol, maar de waard heeft een neef... Wij achter een auto aan door de uitgestrekte stad. Maar het kwam goed: een nieuw hotel aan de rand van een meer met een heel vriendelijke beheerder. We hebben er de nodige bezienswaardigheden bezocht, en eenvoudig doch voedzaam gegeten. Je krijgt vaak veel te grote porties rijst. 's Morgens vroeg bracht de gastheer thee. De tweede dag maakten we een uitstapje naar Mihintale, waar veel boeddhistische Srilankezen - of zijn het -kanen? - de heiligdommen aldaar bezoeken. Als je dicht bij de tempel/stoepa bent moet je op je blote voeten verder. Dat heb ik geweten, met mijn neuropatische benen. Over de hete stenen gelopen, later gerend, totdat er een soort paniek uitbrak. Gelukkig zijn mijn voetzolen niet verbrand, en ik realiseer me nu dat de ongevoeligheid van mijn benen niet overal opgaat. Maar het uitzicht boven was schitterend, groene velden met palmbomen, heuvels met hier en daar een meertje.

De dag erná hadden we de langste etappe van onze reis, bijna 100 km. naar Dambulla. Daar zitten we nu, ook weer een extra dagje, in de tuin. De eerste ruim 400 km. zitten er op. Dankzij de waarschuwingen van Tineke hadden we ons goed verdiept in de route, zodat we niet ook nog eens extra omreiskilometers maakten. De weg was goed te doen (behalve de laatste acht km). Zo nu en dan komt er een brommer naast je rijden om een praatje te maken. En overal vrolijke mensen die je groeten en toelachen. Huub Oosterhuis heeft hier misschien de inspiratie opgedaan voor de regels: "dan zal ik lachen en zwaaien naar vreemden, zij zullen mij groeten".
Er kwamen ook eens twee wielrennende jongens wel een kwartier met ons oprijden. Helaas heb ik geen foto van hun fietsen: rose opgeschilderde wielrenfietsen, maar dan met een recht stuur, en voor één extra tandwiel; achter niet. Het duurste aan hun outfit leken mij hun merkhandschoentjes en -sokken. Steeds als de weg omhoogliep spurtten ze even vooruit, dat was hun training, en boven wachtten ze op ons.
Het was weer warm, maar onderweg is vaak wel iets koels te nuttigen. Helaas bijna nergens icecoffee, maar wel ice-chocomel. Ook lekker.
Omdanks de lange route durfden we het nog aan om een uitstapje te maken naar een rose kwartberg, die 500 of zelf 1.000 miljoen jaar oud moet zijn. De foto's zien er niet erg rose uit.

Vanmorgen hebben we de Golden Temple en de Rock Cave bezocht. Werelderfgoed. Wel weer veel treden opklimmen, en weer de schoenen uit. Sokken mag wel, maar die hadden we niet bij ons. In de rotsen zijn allerlei ruimtes uitgehakt, soms al van voor onze jaartelling, met vele Boeddhabeelden en wandschilderingen. Indrukwekkend, en ook weer mooie uitzichten. Midden tussen de bezoekers rennen veel apen rond, en natuurlijk zijn er honden. Zelfs een enkele koe. Die zie je oval, ook langs - en op - drukke wegen.

Worden als een ezel valt niet mee.
Het lijkt hier beter koe te zijn.
Vaak gaan ze los, soms aan een lijn,
En pikken overal een graantje mee.

• 06 Februari 2017 - 11:20

Peter:

Beste Jacqueline en Bert,

Dank voor de mooie kaart!! Als ik jullie vgerslag lees, krijg ik Fernweh. Volgens mij is dit woord niet in het Nederlands overgenomen.

Groet, vrede en alle goeds,
    Peter

• 06 Februari 2017 - 12:41

Bennie Truus:

Hoi Bert en Jac.

leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken..gniet er lekker van...mooie fotos..

Groetjes..

• 06 Februari 2017 - 13:16

Ido En Jeannette:

hi Bert en Jacqueline,
    bedankt voor jullie verslag weer, leuk te lezen!.
    Goeie reis en veel plezier,
    ido en jeannette

• 06 Februari 2017 - 23:03

Henk Boevink:

Hoi luitjes,

Geweldig mooi om jullie verslagen te lezen en zo mee te beleven wat jullie zoals zien en meemaken.
    Hier begint het vanaf morgen weer te vriezen en kunnen wij mogelijk volgende week weer schaatsen, dus geniet maar van het warme weer.

Groetjes Henny en Henk

• 07 Februari 2017 - 17:17

Wim En Janneke:

Dat ziet er prachtig uit jongens, wat een bijzondere gebouwen daar.
    Maar de volgende keer toch maar voor held op sokken spelen.
    Hier weer lekker koud.
    Geniet dus maar van de warmte en goede reis verder.

Groet, Wim en Janneke

• 07 Februari 2017 - 21:20

Roel En Coosje:

Altijd weer mooi om te lezen en mee te genieten! We wensen jullie nog vele kilometers fietsplezier.

• 11 Februari 2017 - 18:53

Sjaak:

Niet alleen de hete stenen is erg, maar ook de oneffenheidjes, ribbels, stukjes grind voor onze europese voetjes. De Rock Cave was wel erg mooi he. Groet Sjaak