7 naar wellawaya en tissamaharama - Reisverslag uit Łosienek, Polen van bert westhuis - WaarBenJij.nu 7 naar wellawaya en tissamaharama - Reisverslag uit Łosienek, Polen van bert westhuis - WaarBenJij.nu

7 naar wellawaya en tissamaharama

Door: bert

Blijf op de hoogte en volg bert

17 Februari 2017 | Polen, Łosienek

Gisteren een korte etappe, 35 km, waarvan ook nog eens een afdaling van 20 km. Binnen twee uur waren we er. Ook Jac had een maximum van 50 km op de teller staan. Dan denk je wel even aan een helm. Twee jonge Nederlanders die we een dag eerder ontmoetten hebben wel een helm bij zich, maar steeds alleen onder de snelbinder. Zou dat helpen? Het was trouwens weer een prachtig landschap. Met o.a. mooie watervallen. Het guesthouse was prettig. ze kookten daar een heerlijk Srilankees maal voor ons. We hadden nog alle tijd om de in de rotsen uitgehakte Boeddhabeelden te bezoeken.
Vanmorgen startten we weer eens goed vroeg, met 80 km voor de boeg. En omdat we langzaamaan uit de bergen komen wordt de temperatuur weer hoger. Dus vroeg op! De rit verliep vlot, wind mee, totdat we in een natuurpark opgehouden werden door....een olifant! We hadden al wel steeds grote bergen stront zien liggen, maar nu kwam er echt eentje op ons toe sloffen! Je moet dan rustig blijven staan, en we hadden alle tijd voor foto's. Prachtig, als zo'n reus tot op een meter of drie bij je komt snuffelen!
Nu zitten we in een mooie tuin, met veel bloeiende struiken, en de buurjongens maken lawaai, nou ja, muziek: drums, trompet en nog wat meer. Dus wij denken dan aan Teun en Cas. En de oude man die hier bij het guesthouse hoort maakt dansende bewegingen.
Ook hier hoor je, net als op heel veel plekken in Sri Lanka, van verre de bakkers met hun tuktuk langs komen. Ze spelen de hele dag een bandje af: een hoge fluit, nogal vals, die steeds de eerste regels van Für Elise speelt. Die bakkers moeten wel gek worden. De ijsjesmannen hebben weer een ander deuntje. Maar je herkent ze wel op afstand. Een groot verschil met Thailand is het brood: dat kun je hier overal vinden. En ook allerlei cakejes, en broodjes gevuld met groente, soms heel gekruid. Vaak lekker. Het diner 's avonds bestaat meestal uit curry: rijst met allerlei toebehoren. Soms wel tien schaaltjes.
Zo, ik ga eens kijken of ik wat mooie olifantenfoto's kan plaatsen.

• 17 Februari 2017 - 14:45

Eef Westhuis:

Ha Bert en Jacqueline.
    Wat een fantastische reis. Die olifant heb ik nog niet. Schitterend!!!
    Gaat het jullie goed af? Toen ik over die honden las griezelde ik. Maar dit is werkelijk geweldig. Jullie beleven weer prachtige dingen. Veel fietsplezier.
    Henk en Eef.

• 17 Februari 2017 - 15:35

Marry Feddes:

Hoi Jacqueline en Bert,

Wat een mooie reis!
    We genieten van jullie verhalen en de ontmoeting met de olifant is indrukwekkend!

Nog heel veel fietsplezier,

hartelijke groet,
    Marry en Wim

• 17 Februari 2017 - 15:39

Coosje En Roel:

Ha die Jaqueline en Bert,
    Wat een prachtige reis met verassende momenten. Als je aan overstekende olifanten gewend raakt doet een overstekende Achterhoekse ree je straks niks meer. Behalve natuurlijk als jullie elkaars weg kruisen. Neem toch maar een Boeddha beeldje mee voor in de auto. We wensen jullie nog een prachtig vervolg!

• 17 Februari 2017 - 17:02

Paul:

Ha Bertus,

Mooie verslagen en foto's weer! Sjek ziet er vrij relaxed uit met die reus op de achtergrond. Tsja, als je Harmjan gewend bent.. Al reuzen gezien met slagtanden? Het leven is goed, voor gepensioneerde fietsende Hollanders ;-) Geniet 't en de groeten aan Sjek!

• 17 Februari 2017 - 17:25

Truus:

wow...gaaf dei fotos..prachtige waterval..en die olifant...geweldig

• 17 Februari 2017 - 18:12

Peter:

Wat een belevenis, zo'n olifant op je pad! Mooie foto's. Wij zingen een prachtig stukje muziek, geïnspireerd door het noorderlicht.

Groet, vrede en alle goeds,
    Peter

• 17 Februari 2017 - 19:40

Cazzie:

Waaauuww mooie foto's!! Prachtige verhaal ook! Klinkt helemaal super!
    Ik zit nu in Londen Luton met een vertraging en Paul, Kees en Fre zitten in Den Haag lekker te eten denk ik : ) Wij gaan straks jullie proosten, groetjes! xx

• 17 Februari 2017 - 19:40

Cazzie:

Waaauuww mooie foto's!! Prachtige verhaal ook! Klinkt helemaal super!

• 17 Februari 2017 - 21:44

Jan And Paul Desborough:

It looks like you are both having an amazing time. Enjoy the rest of your holiday and we look forward to seeing you over the Easter period. Greetings! Jan and Paul xx

• 17 Februari 2017 - 21:53

Elly En Jan:

J en B

Wat een belevenissen en dat allemaal op de fiets!
    Hoe hebbeb jullie het heuvelachtige gebied per fiets op de bus afgelegd?
    Binnenkort maar eens een familieavond met foto'S en verhalen beleggen.
    Groeten,
    Elly en Jan

• 18 Februari 2017 - 12:44

Gerda En Hennie:

Wow, ooit eens in Nepal op zo'n reus achter die grote flaporen gezeten en ermee in de rivier gezwommen, maar dat was wel een tamme en zijn baasje was in de buurt. Zo'n kolos in het wild lijkt me heel erg spannend. En ja hoor, we worden door jullie beelden zo enthousiast dat we binnenkort maar eens op zoek gaan naar tickets. Nog veel plezier in dat prachtige land. Groetjes van ons allebei.

• 18 Februari 2017 - 18:00

Sjaak:

Oh Bert en Jacqueline wat spannend, ik wordt er bijna jaloers van. Zo dicht bij hebben wij de olifanten niet gezien. Mooi hè die uitgehouwen boeddha's ?

• 19 Februari 2017 - 18:36

Henk En Henny:

Weer een geweldige reis zo te zien (maar ook wel een beetje eng die olifant zo dichtbij). Heel veel plezier nog.