6 Kandy-NuaraEliya-Ella - Reisverslag uit Pilica, Polen van bert westhuis - WaarBenJij.nu 6 Kandy-NuaraEliya-Ella - Reisverslag uit Pilica, Polen van bert westhuis - WaarBenJij.nu

6 Kandy-NuaraEliya-Ella

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg bert

14 Februari 2017 | Polen, Pilica

Kandy is een mooie stad, waar veel te zien is. Je moet keuzes maken. Wij kozen voor de botanische tuin en drie bij elkaar gelegen tempels. Met de tuktuk op stap. De tuin ligt 6 km. buiten Kandy. Hij is schitterend: veel bloeiende planten en ook allerlei soorten palmen en andere tropische planten. Daarna naar de drie tempels, in Kandy. Maar na een half uur in de tuktuk vroegen we maar eens aan de driver hoe ver we nog van Kandy waren. Twintig km! Hij was op weg naar drie ándere tempels....Na een lange discussie (" ik doe dit werk al 20 jaar") gingen we terug naar Kandy. Die drie tempels konden we overigens ook te voet wel doen.
De volgende dag naar Nuara Eliya. Die plaats ligt op bijna 2000 m. hoogte. De klim er naartoe is lang en zwaar, dus hebben we een busje geregeld. In NE is het vanwege de hoogte veel koeler. 's Nachts slaap je onder een deken, niks geen airco: het is er dan 9 graden. Overdag zo'n 22 graden. Lekker, voor de verandering. Vanwege dat zachte klimaat groeien er allerlei groenten die er door de Engelsen naar toe gebracht zijn. Ik heb mijn ogen uitgekeken naar de velden met prei, witte en rode kool, wortels en rode bieten. Die liggen in de kleurige marktkramen volop te koop. Aardbeien ook trouwens. Naast natuurlijk de bananen, mango's, ananassen en veel voor ons onbekende vruchten. Prachtig om te zien. En dan de theeplantages. Eindeloze velden vol theeplanten, waar vrouwen met een grote plastic zak op de rug iedere vijf dagen de theeplanten langs gaan om de nieuwe blaadjes te plukken. Die theeplanten zijn vaak al wel meer dan honderd jaar oud. We hebben onderweg een theefabriek bezocht; daarvan zijn er tientallen. Die zien er vaak nog heel ouderwets uit, met oude degelijke ijzeren machines. Enorme balen thee worden vandaar naar alle werelddelen geëxporteerd. Rusland schijnt de grootste afnemer te zijn. Had ik niet gedacht - maar misschien maken ze er daar wodka van?
Ik had op advies van hetreisbureau een hotel gereserveerd in NE. Dat bleek een prachtige plek te zijn: een oud koloniaal huis, nog in prima staat. Helaas, bij de reservering was er iets mis gegaan: het hotel was vol. Maar ze hadden ons ingeschreven in een ander hotel, van dezelfde eigenaar. Niet zo idyllisch. Maar we mochten wel elke morgen ontbijten in het mooie pand.
Vanuit NE hebben we een tochtje met een stel Engelsen en een stel Fransen gemaakt naar World's End. Een schitterend park, waar je na een wandeling van enkele uren bij een afgrond van bijna 1000 meter komt. Prachtige uitzichten en kleurige nevels! Frederike herinnert zich dit nog goed. Je moet er wel om vijf uur voor uit je koele nest, want je moet er zijn als de zon net opkomt.

Tja, en dan vanmorgen maar weer eens op de fiets, naar Ella. Een verrassing: dichte mist! En zo nu en dan ook wat regen. Maar we hoefden niet ver, nog geen 60 km, waarvan de helft afdalen. Dus veel later dan anders op weg gegaan. Een uur in de mist en de regen. Jammer van die afdaling, want we moesten goed uitkijken, zelfs met het licht aan! Maar later werd het beter, én mooier! Toen de mist optrok bleken we door een prachtig landschap te rijden. Steeds maar weer stoppen voor nog mooiere fotogenieke plekjes. De meeste foto's van landschappen mislukken trouwens...
In Ella konden we om duistere redenen het leuke hotel van Sjaak en Tineke niet vinden. Dus gebeld, en dat was genoeg: ze zaten vol. Nu zit ik op een balkon met mooi uitzicht op dit toeristische plaatsje te typen, en te kijken naar de regen. Jacqueline loopt net over de straat met een tas boodschappen. Er drijven alweer mooie mistflarden aan de overkant op de heuvels. Een mooie wereld! Eens zien wat we morgen doen: we hebben nog een dag of wat speling.

• 14 Februari 2017 - 13:25

Wim Morsink:

Mooie verslagen en foto's mensen. wens jullie een fijne voortzetting van deze gedenkwaardige fietstocht. Veel plezier.

• 14 Februari 2017 - 15:25

Tineke:

Hallo Bert en Jaqueline, wat leuk die verhalen. Het is daar een prachtige wereld.jammer van het weer. Hebben jullie de bakker al gespot met zijn deuntje? En al eens een lekkere momo gegeten?

• 15 Februari 2017 - 08:43

Roel En Coosje:

Met plezier lezen we jullie reisverslagen! Je kunt zo beeldend schrijven Bert!! En prachtige foto's! Ga je hier je nieuwe aanwinst dragen Jacqueline? Wat mooi in zo'n land te fietsen!! Geniet er samen nog volop van!!!!! PS 3 maart kunnen we niet!

• 15 Februari 2017 - 20:11

Esther:

geweldig om jullie mooie reis te volgen , en prachtige foto's te zien!! ik ben gek op mijn olifanten, maar ontroerend als je ze in het echt ontmoet lijkt me!!! geniet verder op jullie reis hopelijk met wat minder regen en mist!!!! groetjes van ons.

• 15 Februari 2017 - 21:51

Hans/Wilma :

We genieten van jullie mooie verhalen en prachtige foto,s.
    Geniet nog van jullie reis! Fijne weken met elkaar.

• 16 Februari 2017 - 11:06

Truus:

Ha...leuke ideen voor de tuin...prachtige hoor...en waarom mislukken je landschapsfotos??je houd je toestel toch wel stil?lol..geniet er nog lekker van..
    Groeten de buren..

• 16 Februari 2017 - 12:35

Tjak:

Goeden dag Jacq en Bert,

Wat een belevenis! Over 2 weken dan horen wij het live verhaal!
    Jullie kleinzonen doen het prima op school, zij weten alleen niet precies wanneer jullie weer terugkomen.
    Maar de aandacht is denk ik meer bij hun ipad, vandaar die hele korte antwoorden.
    Met het Achterhoeks Bachkoor gaat het prima, wij zijn steeds bezig met het inzingboekje, en Da Pacem Domine, waar Elisabeth heel precies op onze tellen gaat letten. Enfin wij moeten veel thuis oefenen is haar advies. Met de Cantorij zijn wij nu bezig met Jerusalem voor Wendelieke. Jij maakt het nog mee Bert!

Enfin nog veel plezier verder, en tot over 2 weken!
    Groetjes en veel liefs van ons!

• 16 Februari 2017 - 22:48

Hendrikje Tuut:

Heey stoere fietsers,
    Zit in het klooster heerlijk te genieten van jullie verhalen!
    Wat fijn te lezen dat jullie genieten!
    Wat zit er dan toch in die boodschappentassen van Jacqueline?
    Godbless!!
    Hendrikje