5 Weer drie fietsdagen. Nu in Kandy. - Reisverslag uit Tarnowskie Góry, Polen van bert westhuis - WaarBenJij.nu 5 Weer drie fietsdagen. Nu in Kandy. - Reisverslag uit Tarnowskie Góry, Polen van bert westhuis - WaarBenJij.nu

5 Weer drie fietsdagen. Nu in Kandy.

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg bert

09 Februari 2017 | Polen, Tarnowskie Góry

We vertrekken steeds vroeg: om kwart over zes is het licht, en dan fietsen we. Als ze in het guesthouse niet zo vroeg een ontbijt klaar willen maken kopen we onderweg wel van alles: bananen, yoghurt, allerlei broodjes, gevuld met soms zoete en soms hartige dingen. We komen niet te kort. Wel is er soms in een guesthouse iets aan de hand. Zo was er in Dambulla om de haverklap geen water, op de gekste momenten. Als we dat dan meldden drukten ze ergens op een knop en dan liep het weer een tijdje. Er zijn ergere dingen.
Naar Giritale was het weer een mooie tocht die vlot verliep. We waren er voor de middag, en konden diezelfde middag met de beheerder en een stel uit Israel op olifantensafari. Een hele belevenis! Eerst al drie kwartier in een hobbelende jeep, die als een gek iedereen inhaalde. Dan in het wildpark allerlei prachtige vogels gezien, arenden, reusachtige pauwen, maraboes en nog meer allerlei gekleurde vogels, soort papegaaien. Allemaal niet goed op de foto gekregen, maar wel prachtig om te zien. Daarna, en daar ging het vooral om, kregen we olifanten in het vizier. Eerst twee, later vijf, waar zich vervolgens nog een stuk of tien bij aansloten. Met enkele baby's erbij. Indrukwekkende beesten! Daarna weer door elkaar geschud terug naar huis. De chauffeur reed weer als een gek. En dat bleek ook aardig te kloppen, want toen we thuis waren zei hij dat hij zich ziek voelde!
Inmiddels was het etenstijd, en daar kregen we toch een enorme maaltijd! Met naast de rijst wel tien verschillende schaaltjes groente, vlees, kruiden en fruit. Zelden zo lekker gegeten.

De dag erop was zwaar. Stevige klimmen, waarbij we ook nog te maken hadden met een wegomlegging. En we weten nog steeds niet of we wel de bedoelde weg hebben genomen: misschien was een andere weg beter, minder steil én 5 km. korter. Ook was het op het laatst knap warm. Dus toen we aankwamen had Jac zoiets van: als mijn benen morgenochtend niet beter zijn dan nu blijven we een dagje hier. Nou weet ik inmiddels wel dat dat niet zo bedoeld is, en dat het "gewoon" betekent dat ze hartstikke moe is. Dus vraag ik de volgende morgen of we nog een dag blijven, maar ik weet het antwoord al: fietsen! Die middag hebben we eerst flink gerust, maar daarna de bij het hotel behorende kruidentuin bezocht, waar een enthousiaste - en opdringerige - gids ons allerlei echt interessante dingen kon vertellen. En ons ook nog een drietal enorm gunstige potjes of flesjes met puur natuur wist aan te smeren. Dat laatste overigens ook letterlijk. Zus Hennie zou ervan genoten hebben! Aloe Vera!!!

Vanmorgen gestart met een ontbijtpakket mee; ze waren nog niet open, maar wilden wel een pakket klaarmaken. Ook goed. Langs een mooie weg, de eerste uren vrij koel, deels in de mist, deels bewolkt. Lekker! En door prachtige natuur! Vlak voor Kandy moesten we wel behoorlijk klimmen, maar het ging beter dan gisteren.
Kandy is een mooie stad, gebouwd op berghellingen. Veel oude, koloniale panden, maar ook veel moderne hoge hotels. Tja. Hier is van alles te zien, onder andere een heilige tand van Boeddha, dus je snapt dat we hier een dagje langer blijven. We hebben ook een straat ontdekt met wel tien prachtige bakkerswinkels, zowel brood als gebak. Ons boekje adviseerde al om daar te gaan lunchen, en dat gaan we zeker morgen ook doen! Verder moeten we vervoer regelen voor de volgende etappe, want die is te zwaar; dat gaan we niet op de bikes doen.

• 10 Februari 2017 - 16:46

Jan En Ans:

Ha Jacqueline en Bert,
    Wat mooi om jullie reisverslag te kunnen lezen!
    We genieten ook van de mooie foto's en beleven sri lanka op deze manier!
    Geniet van het vervolg , veel plezier! Vanuit koud Eibergen een lieve groet van Jan en Ans

• 11 Februari 2017 - 14:01

Tinek:

Hallo Luitjes, wat leuk om jullie verhalen te lezen. Voor ons herkenbare plekjes. Wij zijn door precies dezelfde opdringerige gids rondgeleid en behandeld. Ook de dure potjes staan bij ons in de kast. Wat een mooie wereld daar hè. Het eten is er heerlijk en de natuur prachtig. Succes nog.

• 11 Februari 2017 - 14:29

Joke Hartlieb:

Doe rustig aan. En lekker genieten van het land en de mensen en het eten!

• 11 Februari 2017 - 16:11

Sarah:

lieve opa en oma. ik vint het vijn bat jujuie soo vijne vakansie hebun.kus sarah

• 11 Februari 2017 - 16:14

Meike:

oma opa kus meike

• 11 Februari 2017 - 18:54

Sjaak:

Hallo Bert en Jacqueline waar overnachten jullie in Kandy, daar zijn wij heel benieuwd naar? Tineke en Sjaak

• 12 Februari 2017 - 06:30

Bert:

Hoi S en T,
    In Kandy zaten we in het Expeditor hotel, een paar honderd meter vanaf de weg langs het meer, aan de zuidkant. Wordt genoemd door AWOL.
    Het is nu zondag 12, en sinds gisteren zitten we in Nuara Eliya. Gelukkig niet gefietst; onderweg was ik er blij om. Ook gelukkig niet met de trein: we spraken mensen die vier uur lang niet konden zitten. Met een busje dus. Bij dezelfde waterval als jullie geklommen. Warm, maar mooi. Hier, in Nuara E, is het een heerlijke temperatuur: het is nu elf uur en ik zit lekker in de zon! En de afgelopen nacht hadden we een deken nodig! Gisteravond gegeten in dezelfde bus als jullie!

• 12 Februari 2017 - 16:12

Albertine:

Eindelijk jullie verslag gelezen. Veel mooie dingen gezien, foto's geven een goede indruk.
    Ben niet jaloers op het fietsen, maar dat had je ook ws niet verwacht. Vanmiddag hier nog even gefietst en dat was vooral koud. Geniet dus nog maar even van de warmte, de tijd vliegt!

• 12 Februari 2017 - 16:54

Marianne:

hoi,
    eindelijk de verslagen gelezen. het is weer een prachtige reis met veel mooie foto's, verstandig om soms even niet te fietsen, maar rust te nemen of ander vervoer. de reis gaat nog verder. ben benieuwd naar de rest. Geniet ervan en hartelijke groetjes.

• 14 Februari 2017 - 10:15

Wim En Janneke:

Tjonge Jacqueline, ik neem mijn petje toch wel voor je af hoor. Wat een energie hebben jullie. Geweldig die verhalen.
    Je neemt die mooie jurk toch wel mee naar Nederland he.
    Prachtige foto's weer. Nog veel plezier en succes samen.

Groeten, Wim en Janneke